sunnuntai 3. helmikuuta 2013

Vuodettu strategia paljastaa VR:n kissanpäivät



Mikko Laaksonen

VRLeaksin vuotama VR:n strategiakalvosarja osoittaa, että VR yhtymän matkustajajunaliikenteen voitosta noin 1/4 kerätään Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan veronmaksajilta HSL-ostoliikenteestä. VR pyrkii säilyttämään omat "kissanpäivänsä", vaikka tietää, että kilpailijat pystyisivät tuottamaan ostoliikennettä -15% halvemmalla. VR pyrkii myös siirtämään liikennettä konsernin sisällä raiteilta kumipyörille, sekä harkitsee lähtöä Rail Baltica-liikenteeseen.

VR yhtymällä on vuoteen 2019 asti yksinoikeus matkustajaliikenteeseen Suomen niillä rataosilla, joilla on nykyisin matkustajajunaliikennettä. HSL-alueen lähijunaliikenteeseen sillä on ostosopimus vuoden 2017 loppuun asti. On pitkään epäilty, että yhtiö hyödyntää määräävää markkina-asemaansa tulostavoitteittensa saavuttamiseen.

VRLeaks – sivusto on julkaissut perjantaina 1.2.2013 asiakirjan joka on otsikoitu ”VR Matkustajaliikenne. Strategia 2013”.  


Tiedoston tarkka syntyhistoria ei ole tiedossani, mutta se sisältää varmuudella autenttista tietoa VR yhtymän sisältä. Pääosa tiedoston sisällöstä täsmää paremmin vuoteen 2011 kuin otsikon mukaiseen vuoteen 2013. Tiedosto on mahdollisesti päivitettävänä ollut asiakirja.

Asiakirjan kalvojen 19 ja 20 perusanalyysit tilanteesta kuvaavat hyvin tilannearviota VR:n sisällä. Nelikentän Kohta "VR:n kissanpäivät" kuvannee toivottua tilannetta. Siinä kilpailulainsäädäntö suosii VR:ää, isoja kilpailijoita ei ole tullut, valtio ja HSL tukevat VR:ää pitkäaikaisin ostosopimuksin, rataverkko on kunnossa.  VR siirtää osan liikenteestä omista junistaan omiin busseihinsa ”Matkustajaliikenteen junien ja bussien yhteistyön” merkeissä. VR on määrätietoisesti lobannut tämän tilanteen toteutumiseksi ja useiden päättäjien, varsinkin kansanedustaja, VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Kari Rajamäen kannanotot ovat lähteneet tästä tulkinnasta.
Asiakirjan kalvot 19 ja 20:




Sitä vastoin esimerkiksi kilpailun kannalta tärkeä ostoliikenteen kaluston siirtäminen kalustoyhtiöön on nelikentässä ”Ei kenenkään businesta” muotoiltu ”Valtio “takavarikoinut” VR:n kalustoa erilliselle kalustoyhtiölle”. Raideliikenteen kehittämisen ”Kilpailu kasvusta” skenariossa oletetaan vain että ”Isot kv-pelurit tunkeutuneet Suomeen” ja ”VR menettänyt kilpailussa rataosuuksia”:

Helsingin paikallisjunaliikenne kultakaivos VR yhtymälle

- kilpailu säästäisi -15% rahaa

Strategia-asiakirja paljastaa, että Helsingistä lähtevä, suurelta osin HSL:n ostama paikallisjunaliikenne on VR:lle varsinainen kultakaivos. Kalvo 174 voittoprosentit osoittaa, että VR: tekee HSL-alueen kuntien – Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan verovaroilla 9,5M€ matkustajaliikenteen 37,7 M€:n kokonaisvoitosta. HSL-liikenteen ostosopimuksen osatekijät: operointi ja suunnittelu 4,1 M€, 13,9% voittoa, kunnossapito 1,1 M€, 10,6%, kalustosopimus 3,8 M€ 36,9%, muut palvelut 0,5 M€, 18,6% voittoa. Nämä kissanpäivät jatkuvat vuoden 2017 loppuun.
Kalvo 174:

 
VR lähtee siitä, että HSL:n uusi liikennöintisopimus 1.1.2018 alkaen tullaan kilpailuttamaan. Kalvoilla 146-163 on arvio. kilpailutilanteesta ja etenkin lähiliikenteen kilpailuun varautumisesta. Kalvolla 160 on vertailu kilpailijan oletettuun kustannusrakenteeseen. VR:n arvio on, että kilpailija pystyy hoitamaan lähiliikenteen 14,3% halvemmalla hinnalla HSL:n kannalta kuin VR nykyisin, vaikka noudattaa samoja työehtosopimuksia. Ehdotettu vastaus kilpailutilanteeseen on erillisen yhtiön perustaminen, vailla VR yhtymän vanhoja rasitteita.

Kalvo 160: VR:n oma vertailu oletettuun kilpailijaan

Pidempimatkaisia paikallisjunaliikenteitä Kirkkonummen ja Karjaan, Riihimäen sekä Mäntsälän ja Lahden suuntiin LVM tukee vuosia 2012-2015 koskevalla tukisopimuksella. Lisäksi niitä tukevat HSL-kunnat, erityisesti Kerava ja Kirkkonummi, joilla ei ole HSL-sopimuksen mukaista liikennettä.


Sopimuksen mukaan maksettava tuki on2012 ja 2013 enintään 9,7 M€, 2014 ja 2015 9,1 M€. Lopun alijäämän korvaa HSL-alueella tehtävien matkojen osalta HSL eli Kirkkonummelle ja Keravalle asti. Kokonaisalijäämä on asiakirjan mukaan 2012 13,4 M€, 2013 13,3 M€, 2014 13,2 M€, 2015 13,1 M€. HSL osallistuu siis näiden pidempien reittien tukemiseen noin  4 M€/v. Tästä alijäämästä Helsinki – Riihimäki – junien alijäämä on esitetyn tiedon mukaan 1,728 M€ 2012 ja 1,003 M€ 2015. Helsinki – Kirkkonummi – Karjaa –liikenteen alijäämä on 2012 4,931 M€ ja 2015 5,147 M€ ja Z-junien 2012 6,757 M€ ja 2015 6,983 M€/v.

VR:n strategia-asiakirjan kalvolla 152 on ko. junien liikevaihto. Riihimäen liikenteen liikevaihto on 15 M€ josta voitto 0,75 M€, Lahden Z-junien liikevaihto 5 M€ ja Kirkkonummi-Karjaa – suunnan junien 5M€. Nämä kustannukset ovat asiayhteydestä johtuen ilmeisesti "operointikustannuksia" eli kaluston miehitys ja liikennöinti. Kaluston kuoletus ja huolto tulevat sitten vielä päälle. HSL-sopimuksessa "operointikustannus" on 57% kokonaiskustannuksista. TällöinZ-junien ja Karjaa-Kirkkonummi - suunnan liikevaihto olisi noin 8,5 M€/v. Kaluston osalta kannattaa muistaa, että HSL-sopimuksen "kalustosopimus" - osa tuottaa 36,9% voittoa. K VR käyttää todellista huomattavasti lyhyempiä poistoaikoja kalustolle, joka lisää kustannuksia. Esim. sähköjunat, joiden käyttöikä Suomessa on noin 40 vuotta, kuoletetaan 25 vuodessa. 

Kalvo 152

Lahden junista maksetaan siis noin 2 M€ / v enemmän tukea kuin niiden muuttuvat kustannukset ovat. Kirkkonummi-Karjaa-suunnalla tuki kattaa koko muuttuvat kustannukset. Jos yllä oleva arvio on oikea, Z-junien kokonaistuki on noin 82% kustannuksista ja Kirkkonummi-Karjaa-suunnan vajaat 60%. Tulostiedoissa (kalvo 174) kuitenkin esitetään, että vyöhykelähiliikenne tuottaisi tappiota 100 000 €/v ja ostoliikenne voittoa vain 200 000 €/v (1,2%). Katoavatko rahat Sm4 – junien suhteettoman nopeaan kuoletukseen vai mihin?

Strategia-asiakirjassa ei ole lainkaan mainittu Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan maakunnille tärkeiksi arvioituja, Turusta ja Tampereelta lähteviä paikallisjunayhteyksiä. Vaarantaisiko niiden kustannustehokas toiminta VR:n kissanpäivien rahastuksen Helsingistä lähtevillä yhteyksillä?

Muita strategisia erikoisuuksia


VR:n matkustajaliikennedivisioonaan kuuluu myös bussiyhtiö Pohjolan liikenne. Se mahdollistaa yhtymälle liikenteen siirtämisen maanteille, jos se katsotaan yhtymälle edulliseksi. Kalvoissa 135-139 esitetään bussi- ja junaliikenteen yhteensovittamismalli, jossa on tarkoitus siirtää osin liikennettä junista bussiin karsimalla sekä huippukuormia että poistamalla "kannattamattomaksi" katsottuja junayhteyksiä. Kalvon 171 mukaan VR aikoo vuonna 2014 kilpailemaan bussiliikenteellä reiteillä Helsinki - Lahti - Jyväskylä - Oulu, Helsinki - Tampere ja Helsinki - Turku, näillä reiteillä siis oman junaliikenteensä kanssa.
Samaan aikaan yhtiöllä olisi edelleen yksinoikeus matkustajajunaliikenteeseen, joka on voimassa 3.12.2019 asti.

Kansainvälisen liikenteen strategiaa koskien asiakirjassa on myös mielenkiintoisia tietoja. Kalvojen  110 ja 119-123 mukaan VR harkitsee lähtemistä Rail Baltica - liikenteeseen, ehkä yhdessä Edelaraudteen kanssa. Kalvoissa 110 – 118 on esitetty  Venäjän liikenteen strategia. RZD haluaa Helsinki - Moskova Allegron, VR vastustaa.

Mitä sitten

Strategia-asiakirja osoittaa, että erityisesti Helsingistä lähtevällä paikallisjunaliikenteellä VR rahastaa valtiota sekä Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan sekä Keravan ja Kirkkonummen kuntia vähintään 15 M€/v yli omakustannushinnan. Merkittävä osa rahastuksesta hoidetaan laskuttamalla korvauksia vanhoista Sm1 ja Sm2-junista sekä kuolettamalla Sm4-junat suhteettoman nopeasti.

EU:n komissio on juuri antanut ehdotuksen neljänneksi rautatiepaketiksi. Ehdotuksen keskeinen ehdotus on kaikkien yhtiöiden vapaan pääsyn jäsenvaltioiden ylläpitämille rataverkoille myös matkustajajunaliikenteessä. Ehdotuksen mukaan joukkoliikenneviranomaisen yksinoikeuksilla tai rahallisesti tukema junaliikenne tulisi kilpailuttaa, kuten bussiliikenne nykyisin. Henkilöstön ja kaluston saatavuus tulee turvata.

Suomen tulisi hyväksyä komission ehdotus ilman varaumia. Se lopettaa VR:n kissanpäivät ja rahastuksen.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti